
| Articles are presented in the alphabetical order of authors\ Gli articoli sono presentati in ordine alfabetico degli autori | |
| CONTENTS / SOMMARIO | |
General program / programma generale |
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| Emmanuel Anati, Arte e comunicazione (discorso inaugurale) | |
| Aldo R. D. Accardi, The interpretation of prehistoric visual expression in Indoor Museums | |
| Antonio Affuso & Ada Preite, Il motivo zoomorfo nella produzione plastica serra d’alto. Analisi stilistica e aspetti ermeneutici | |
| Dusko Aleksovski, Les signes sémiotiques, éléments principaux de la communication préhistorique | |
| Batilde Bacci, Segnali di fumo nella semiotica del corpo | |
| Ivan Bargna, Images, words and writing in African cultures | |
| Paola Basoli, Le incisioni del complesso megalitico di Sa Mandra Manna (Tula-Sassari) | |
| Mohammed Ben Brahim, Rock art of Talssint area, SE Morocco: new discovery of early manifestation of rock art in the Atlas Mountains | |
| Fernando Berrojalbiz, A comparison about the symbolism and the audience of the prehispanic and colonial expressions in the rock art site Ba´Cuana, México | |
| Pier Luigi Bolmida & Umberto Sansoni, Una sola specie, un’unica lingua delle origini, la stessa latenza all’arte | |
| Lisbeth Bredholt, Meaning and message in verbal and non-verbal communication | |
| Gabriella Brusa-Zappellini, Adorning themselves with a wolf’s tooth, painting a wolf on the rock: looking at the origins of symbolic behaviour | |
| Bulu Imam, Comparative traditions in village painting and prehistoric rock art of Jharkhand | |
| Pier Antonio M. Casellato, Arte e comunicazione per il mantenimento degli immaginari condivisi e delle tradizioni in popolazioni originarie dell’America del Sud | |
| Sergio Castelletti, Har Karkom – Jebel Ideid. La montagna delle moltitudini | |
| Somnath Chakraverty, Evolving preliterate art as a communication system: evidences from India in global perspective | |
| Jean-Michel Chazine, New survey of painted panels of Northwest Papua: a precise identification of their location parameters and some insight into their function | |
| Jessica J. Christie, Multivocality of the Katsina Mask among Pueblo People in the American Southwest | |
| Fernando Coimbra, The symbolism of the pentagram in West european rock art: a semiotic approach | |
| Anne J. Cole, A social semiotic foray of boat images in rock art: communication between two local Scandinavian communities | |
| Enrico Comba, Hiiteeni, simbolo della vita. Riflessioni sulla complessità delle forme simboliche tra gli Arapaho | |
| Federmán Contreras Diaz, Relationship between Muisca rock art and the lexicon | |
| Eric Coqueugniot, Des peintures dans un bâtiment communautaire du Néolithique précéramique (vers 9000 av. J.-C.) à Dja’de (Syrie) : nature, insertion dans l’architecture et tentative d’interprétation | |
| Léo Dubal, Le mythogramme de l’homme au bras levé | |
| Romana Ercegovic, Language of Dignity: Sacred Balance between Feminine and Masculine | |
| Adriano Favole, Creatività culturale: una prospettiva “buona da pensare” per gli antropologi culturali e per gli studiosi della Preistoria? | |
| Tomaso Di Fraia, Raffigurazioni rupestri e culti millenari in Val di Sangro | |
| Daniela Gariglio & Daniel Lysek con la collaborazione di Pietro Rossi, Arte, comunicazione e benessere | |
| Mohamed El-Hédi Ghrabi, A propos de la découverte d’une nouvelle station de peintures rupestres dans les environs de Ghomrassen, dans le Jbel Demmer (Sud-Est Tunisien) | |
| Luca Giarelli con contributo di Umberto Sansoni, Zurla di Nadro: considerazioni su alcuni elementi di emblematica discordanza nel quadro dell’arte rupestre della Valcamonica | |
| María Laura Gili, Variability and registration. Methodological problems in the study of rock art | |
| Tania L. Gobbett, Tra visione organica e intertestualità. Lo spazio tra puro e impuro | |
| Fulvio Gosso, Sul possibile significato dell’arte parietale del Paleolitico superiore nell’area franco-cantabrica | |
| Maria Giuseppina Gradoli & Terence Meaden, Underworld and Neolithic Rituality: the Rock Art of the Su Longu Fresu Cave in Central Sardinia | |
| Graff Gwenola, Construire l’image – Ordonner le réel. Les vases peints du IVème mill. en Egypte (culture de Nagada I et II) | |
| Santiago Wolnei Ferreira Guimarães, Ancient myths and scientific fiction: the representation of the big head in prehistoric art and its recreation in Western culture | |
| Philippe Hameau, Graphic system and sharing of representations in the Neolithic age | |
| Mariane Hardenberg, Unmasked Dorset People: communicated visual expressions | |
| Katalin Jankovits, Le rappresentazioni antropomorfe sulla ceramica e i pendagli antropomorfi di bronzo nell´etá del Bronzo in Ungheria | |
| Chantal Jègues-Wolkiewiez, Techniques et outils pour déterminer l’espace et le temps au Paléolithique | |
| Maria Laura Leone, Arte e metafisica tra Paleolitico e Neolitico. La Grotta dei Cervi e Grotta Chauvet a confronto | |
| Federico Mailland, The geoglyphs of Har Karkom (Negev, Israel): classification and interpretation | |
| Maurizia Manara, Le statue-stele antropomorfe di Van (Turchia Orientale): classificazione e tentativo di interpretazione | |
| Alberto Marretta, L’arte rupestre del Coren di Redondo (Capo di Ponte, Valcamonica): novità e conferme dall’analisi integrale di un’area del versante occidentale | |
| Alberto Marretta, Angelo Martinotti & Mauro Colella, Nuove metodologie di documentazione e analisi di sequenze istoriative su due frammenti litici con graffiti protostorici da Piancogno (Valcamonica, Bs) | |
| Bruna Marzi, Siamo tutti degli ibridi? | |
| Mohammed Ali, In pursuit of prehistoric and tribal art | |
| Aleksandar V. Nasteski, The Eternal Symbols | |
| Michael Oberndorf, The Painted Ladies Site is in a rock shelter, in a side-canyon, off Montezuma Creek, in southeastern Utah, in the Southwest of the United States | |
| Luiz Oosterbeek, Gestures, sounds, images, movement, thoughts: the reverberations of still images in prehistory | |
| Marcel Otte, Persistance des arts et des mythes néolithiques dans la péninsule balkanique | |
| Meenakshi Dubey Pathak, The contemporary tribal art of the Satpura Ranges | |
| Carol Patterson, Ute rock art maps | |
| Nicola Peluffo, Relazioni tra significato e forma | |
| Maria Emilia Peroschi & Flavio Cambieri, Jebel Uweinat (Sahara orientale) e l’arte rupestre: nuove prospettive di studio dalle recenti scoperte | |
| Alberto Pozzi, Considerazioni sull’arte megalitica | |
| Maurizio Quagliuolo, Comunicare il messaggio dell’arte rupestre: uno strumento di valutazione dell’informazione al visitatore | |
| Ranjana Ray, Abhradip Banerjee, Arun Makal & Krishnendu Polley, Kurshiburu: a rock art site of Eastern India | |
| Ait Ali Yahia Samia, Les peintures rupestres en Grande Kabylie | |
| Giancarlo Sani, Le rocce dei pennati. Sulle tracce delle rocce sacre dei Liguri - Apuani (Toscana Nord Occidentale) | |
| Umberto Sansoni, Fausto Bonomelli & Loris Bendotti, Cervi e cavalli. Figurazioni rupestri e mito nel contesto pre-protostorico europeo | |
| Matteo Scardovelli, (Paleo)art is a social system. Semiotic insights for an independent ‘visual language’ | |
| Mauro Schiavella, L’artefatto come oggetto naturale contenente memoria e l’immaginazione come strumento per recuperarla | |
| Dario Seglie, Rock art: silhouettes figuring on the stage of prehistoric man | |
| Prakash Sharma, World’s longest rock paintings site discovered in Doongri Nala (Rajastan, India) | |
| Hakob Simonyan, The art of pottery design and cave drawings in Armenia. Chronological and stylistic ordinariness | |
| Mike Singleton, Communication between prehistoric and “primitive” man | |
| Valeriu Sîrbu & Tudor Soroceanu, A cave with weapon representations from the Bronze Age, at Nucu, Buzău County (Romania) | |
| Serena Solano, Scrivere in territori di “frontiera”: l’iscrizione preromana di Roncone (Tn) | |
| Daniel Sotgia, Il sito archeologico di Santo Stefano, in comune di Oschiri | |
| Manuela Tartari, Tra cielo e terra. Rappresentazioni mentali e cosmografie | |
| Federico Troletti, Some reflections on the similarities of communication among prehistoric art, Christian worship and ‘new/old’ contemporary languages | |
| Tsoni Tsonev, The Interpretation of the Karanovo Stamp from Bulgaria and Meta-narratives of Modernity | |
| Gregory Vahanyan & Vahan Vahanyan, Araratian rock art as a paradigm of communication and visual arts in the past and future | |
| Marjukka Vainio & Riitta Virtanen, The mythical line | |
| Matilde Vigneri, Narrazione, comunicazione, trasmissione nell’arte preistorica. Una lettura psicoanalitica | |
| Yulia Volkova, Portable art in Eurasia during the Upper Paleolithic | |
| Marie Vourc’h, Experimentation and technological analysis in the study of the rock carvings at the site of Hjemmeluft, Alta, Finnmark, Norway | |
| Thomas W. Wyrwoll, South Arabian rock art: animal depictions in rock pictures | |
| Daniela Zampetti, Art and communication : two studies on prehistoric art | |
| Mauro Zanchi, Richiami dell’arte contemporanea alle civiltà preletterate: Parmiggiani, Penck, Haring, Klein e Zinelli | |
| András Zboray, The prehistoric cultures of the Gilf Kebir and Jebel Uweinat the evidence from rock art | |
| Leslie F. Zubieta, Communication through images: what the word ‘use’ implies in the rock art of Chinamwali, south-central Africa | |
| Christian Züchner, Symbols and Signs of the Earliest Art of Ancient Europe |